شرکت آسو صنعت زنده رود

انواع تسمه نقاله

انواع تسمه نقاله

تاریخ مقاله: 1401/07/24
تسمه های نقاله از نظر ساخت به دسته های گوناگنی تقسیم میشوند

Belt Conveyors

همانطور که می دانید نوارهای نقاله یکی از پرکاربردترین سیستم های انتقال مواد در صنایع مختلف هستند. یکی از پرکاربردترین جزای نقاله ها آنها تسمه نقاله های لاستیکی می باشند.

تسمه های نقاله لاستیکی از نظر ساختاری شباهات های زیادی دارن اما در عین حال تفاوت هایی نیز دارند. 

تسمه های نقاله دارای سه جزاصلی هستند 

 لایه رویین تسمه نقاله

لایه زیرین  تسمه نقاله

لایه میانی تسمه نقاله

لایه رویین و لایه زیرین تسمه نقاله معمولا از جنس لاستیک هستند که بنا به کاربرد آنها خواص متفاوتی از جمله مقاوم به سایش ، مقاوم در برابر اسید، مقاوم به شعله و... ساخته می شوند. معمولا ضخامت لایه رویین بیشتر از لایه زیرین است. 

اما لایه میانی تسمه های نقاله وظیفه ایجاد استحکام کششی را دارد. برای این منظور مواد مختلفی در بین تسمه نقاله قرار دارد. به طور متداول و برای کشش های متوسط و پایین از منجید ها استفاده می شوند ، منجید های تسمه نقاله مانند پارچه از بافت تار و پودی نخ های استحکام بخش  ساخته شده اند. جنس آنها پلی‌استر، نایلون، کتان و آرامید  می باشد. در سیستم های انتقال با تناژ های بالا ( معمولا 1000 تن بر ساعت به بالا ) و طولانی ،از تسمه با لایه تقویتی میانی فولادی استفاده می شود. این تقویتی ها مانند سیم بکسل از سیم های فولادی بافته شده می باشند. این گروه تسمه ها معمولا در صنایع معدنی و برای انتقال سنگ شکسته یا محصول در کارخانه های کنسانتره استفاده می شوند.

تسمه نقاله ای EP

Belt EP Type

تسمه نقاله ST

Belt ST type

لایه های تسمه نقاله

EP Belt Layer

جدول مقایسه EP با ST

دیدگاه های کاربران

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.


فرم ارسال دیدگاه شما برای انواع تسمه نقاله
(به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد.)
captcha