Belt Conveyor:
نوار نقاله چيست؟
در تعريف نوار نقاله بايد به اين نكته توجه داشت كه نوار نقاله سيستمي است كه وظيفه انتقال مواد را از نقطه اي به نقطه ديگر به صورت خودكار و پيوسته دارد. اين مواد در دو دسته اصلي مواد " فله" و مواد "بسته ای" تقسیم می شود لذا سیستم انتقال مواد نیز به دو سیستم کلی تقسیم بندی می گردد
سیستم انقال مواد فله ای "bulk material handling"
و سیستم انتقال مواد بسته ای "package material handling"
bulk material handling↑
↑"package material handling"
امروزه گستر استفاده از سیستم های انتقال اتوماتیک بسیار زیاد شده است از معادن و کارخانه های فراوری معدنی تا کارخانه های ذوب فلزات ، صنایع شیمیایی و پتروشیمی تا صنایع غذایی و بسته بندی بسیار کاربرد دارد.نوارهای نقاله علاوه بر امکان افزایش ظرفیت تولید با کاهش وابستگی و تاثیر پذیری از عوامل انسانی امکان توقفات خطوط تولید را به شدت کاهش میدهند و آنچه در نتیجه حاصل می شود بهره وری بیشتر است.
یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از نقاله ها، انتقال مواد فله می باشد.مواد فله مانند خاک، ماسه، شن ، سنگ های شکسته معدنی، کانی های فلزی و غیر فلزی، گندم، جو ، و....
تجهیز نوار نقاله از اجزای مختلف تشکیل شده است که در ذیل به معرفی آنها می پردازیم.
اجزای نوار نقاله:
نوار نقاله ها در صورت کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند
بدنه اصلی ( مکانیکال فریم ها، سازه خرپایی ، گالری ها ) بدنه نوار های نقاله از پروفیل های فلزی ساخته می شنود که بسته به هندسه مورد نیاز ظرفیت نقاله و طول مورد نیاز در انواع فرم ها و اشکال طراحی و ساخته می شوند. بدنه اصلی نوار وظیفه نگهداری رولیک های رفت ، برگشت ، خود تنظیم ، محافظ باد و باران ، گاهی راهرو های بازرسی ، تجهیزات اضافی مانند توزین کننده ها و ... را بر عهده دارند.
هد Head (سر نوار: محل خروج مواد از تجهیز است که معمولا درام محرک در آنجا قرار دارد ، این قسمت نقطه پایانی مسیر انتقال است ، معمولا درام اصلی و گاهی درام تنظیم روی آن سوار می شود بدنه هد بایستی از پاشش مواد و خروج گرد غبار جلو گیری کند ، صفحات محافظ روی هد نوار سوار می شوند همچنین نوار گاک کن های اصلی در این محل نصب می شوند ف در اکثر مواقع شوت خروجی به شاسی هد یا کاور آن پیچ می شود.)
تیل Tail ( ته نوار: محلی که معمولام درام هرزگرد در آنجا قراردار و نقطه تغذیه اول به آن نزدیک است ، شاسی تیل نیز بیشتر مواقع از پروفیل های رایج و مقاطع فولادی در دسترس ساخته می شود، جهت ایمنی پرسنل فعال در خط تولید باید کاور مناسب داشته باشدو معمولا این کاور از توری های بافته شده است که علاوه بر حفاظت درام و حرکت تسمه روی آن قابل مشاهده باشد)
سیستم محرکه Drive ( شامل موتور ، گیربکس، کوپلینگ های واسط ، شاسی موتور، سیستم برق ، آنچه موجب حرکت درام و در نهایت جا به جایی تسمه می شود چیزی نیست جز سیستم محرکه ، انتخاب صحیح این سیستم و توان مورد نیاز در عملکرد پایدار و قابلیت اطمینان تجهیز نقش به سزایی دارد)
سیستم کشش Tack-up system
( سیستم کشش نوار نقاله بنابه شرایط دو دسته است یکی سیستم کشش وزنه ای اتوماتتیک ، که شامل درام های تغییر مسیر و درام وزنه، وزنه ایجاد کشش ، لینک های راهنما ، محافظ ها ... می باشند و یکی سیستم کشش پیچ قدرت است که معمولا در تیل نوار کار گذاشته می شود و یاتاقان های کشویی ، ریل راهنما و پیچ قدرت و مهره های مناسب تشکیل شده است) سیستم کشش وظیفه اصلی ایجاد کشش مناسب در تسمه را دارد و خلل در عملکرد آن می تواند آسیب های فراوانه برساند
تسمه نقاله Belt
( تسمه های لاستیکی با تقویت الیاف ، تسمه های لاستیکی با تقویت سیم های فولادی ، تسمه های PVC ، و...)
درام ها یا پولی ها (,.. Head Drum, Tail Drum, Bending Drum, Snub Drum)
رولیک ها و پایه رولیک ها Idler & Idler Support
(شامل رولیک های رفت ، برگشت، ضربه گیر، بغل بند، خود تنظیم و...)
مخزن تغذیه یا اسکرت Skirt
سیستم های کنترلی ( شامل سویچ قطع کن اورژانسی ، سویچ کنترل دور، سویچ قطع کن انحراف و...)
نوار پاک کن ها Belt cleaner (نوار پاک کن مسیر رفت ، مسیر برگشت ، قبل از سیستم کشش و..)
پوشش و محافظ باد و باران Rain Cover
فایل PDF ذیل جهت دانلود در اختیار شماست
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.