درسنامه شناحت و طراحی سیستمهای انتقال مواد
نوشتار دوم – هندسه های متداول نوارهای نقاله
درود بر همه ی مخاطبان و همکاران گرامی که زمان ارزشمند خود را با ما در خوانش نوشتار دوم از درسنامهی شناخت و طراحی سیستمهای انتقال مواد شریک میگردند. امیدواریم این مجموعه که برای نخستین بار از سایت شرکت آسوصنعت زنده رود تقدیم حضور مخاطبان گرامی میگردد، مورد توجه علاقه مندان و نیز نگاه نقادانهی اساتید فن قرارگیرد تا بلکه گامی باشد ولو کوچک برای اغنای علمی و مستند سازی در فضای صنعت میهن.
در نوشتار دوم که پیش روی مخاطبان گرامی قرار دارد، هدف اصلی از نظر گذراندن هندسه های متداول نوارهای نقاله در صنایع مادر از جمله صنعت سیمان ،فولاد، و.... می باشد که با نوارهای نقاله ی موضوع بحث در این درسنامه سروکار دارند خواهد بود. ابتدا لازم است منظور از هندسه ی نوارنقاله مشخص گردد.
مقصود از هندسه ی نوارنقاله در این نوشتار چیدمان اجزای نوارنقاله برای ساخت مسیر بین نقاط شروع و پایان کارکرد آن است. نگفته پیداست که هندسه ی نوارنقاله پیش از هر چیزی متاثر از هندسه ی مسیریست که تسمه نقاله بایستی طی کند. برای تبیین بیشتر این گزاره به مثال پایین توجه کنید:
نوارنقاله ای مورد نیاز است که سنگ آهن شکسته را از زیر دستگاه سنگ شکن تحویل بگیرد، مسیر سنگ شکن در محدوده ی معدن را به سمت کارخانه به طول چندصد متر طی نماید و در نهایت در ناحیه ای تسطیح شده در محدوده ی کارخانه تحویل نماید. در این مسیر عوارض سطحی بین محدوده ی معدن و کارخانه تسطیح نشده اند و طراح باید نوارنقاله را با عوارض زمین موجود منطبق نماید. بنابراین هندسه ی این نوارنقاله متاثر از وضعیت ارتفاعی زمین خواهد بود. چیدمان اجزای این نوار باید به گونه ای باشد که در تطابق کامل با هندسه ی مسیر، هدف پروسسی تعریف شده برای نوار نقاله را فراهم نماید. به این چیدمان منطبق شده با مسیر، که عملکرد پروسسی نوار نقاله را ممکن میسازد هندسه ی نوارنقاله گفته میشود. ناشی از هندسه ی چنین زمینی، نوار گاه باید بالا برود، گاه پایین. گاه باید خمهای عمودی را طی نماید و گاه خمهای افقی. شاید در نقاطی عوارض زمینی ایجاب نماید که نوار در یک نقطه پایان یابد و در همان نقطه نوار دیگری در ترازی متفاوت آغاز گردد و به همین ترتیب. بنابراین انتهایی بر تنوع هندسه های نوارهای نقاله نخواهد بود. درست در نقطهی مقابلِ چنین هندسه های پیچیدهای، میتوان نوارهایی را متصور شد که در یک تراز یکسان و بدون شیب داخل یک تراز ساختمان یا درامتداد انبار مواد اولیه یا محصول در طولی کوتاه یا بلند کار میکند.
شاید بتوان گفت اولین قدم طراحی یک نوار نقاله، استحصال هندسهی نوار (یا اصطلاحا پروفیل نوار) شامل تعیین نقاط درام محرک، نقطه یا نقاط ریزش، شیب نوار، محل و شعاع منحنی یا منحنیهای مورد نیاز در طول نوار، نوع یا محل سیستم کشش و محل درام متحرک و شوت تخلیه نوار با در نظر گرفتن و شناخت دقیق و صحیح از مسیر اجرایی نوار شامل عوارض زمینی و یا معارضات ممکن در مسیر طراحی شامل وجود سایر تجهیزات یا ساختمانها باشد.
همین عامل است که به هر نوار تشخص بخشیده و آن را منحصر به فرد مینماید. عموما بعد از سایر بخشهای جزییات نوار با نوارهای دیگر تشابه فراوان دارد اما روح آمیخته با نوار همین هندسهی خاص آن است.
کاتالوگ رولمکا متداولترین هندسه ها برای نوارهای نقاله را در مجموعه تصاویر فصل دوم خود ارائه کرده که در اینجا به نقل از آن مرجع آورده شده و هر یک توضیح داده خواهد شد.
یکی از متداولترین انواع نوار، نوارهای بدون شیب یک طرفه یا دو طرفه هستند که عمدتا در داخل ترازهای ساختمانهای یک پلنت اجرا میگردند. در نوارهای دوطرفهی این چنینی، عموما مواد از وسط نوار تحویل میگردد و از دو سر بنا به ضرورت پروسسی تحویل داده میشود. یا این که اگر نوار طرفه باشد عموما یک ورودی در سمت درام ته نوار وجود خواهد داشت و در سمت سر نوار، جایی که درام متصل به موتور قرار دارد به پاییندست تحویل داده خواهد شد
این دست نوارها همواره به صورت یک طرفه اجرا میگردد. در این نوارها عموما نقاط ریزشی در بخش ابتدایی وجود دارد که باعث میشود ترجیح طراح بر این قرار گیرد که شیبی در این بخش نوار نباشد تا بتوان چالشهای طراحی را کاست. بعد از این یک قوس مقعر وجود دارد و پس از آن نوار با شیب ثابت به سمت نقطهی پایانی خود حرکت خواهد کرد. نکتهی بسیار مهم این نوارها وجود فضای کافی برای اجرای قوس مقعر با شعاع کافی برای جلوگیری از بلند شدن نوار در حالت بدون بار از روی پایهرولیک هاست.
جدای از موضوع مطروح در بالای تصویر، به یک نکتهی دیگر که در همین شکل گنجانده شده توجه کنید. گاه طراحان مجبورند بنا به ملاحظات نیرویی از بیش از یک درام در سمت محل ریزش برای افزایش زاویهی تماس بلت با درامها و تامین اصطکاک مطلوب برای جلوگیری از لغزش بلت استفاده نمایند. این مهم بیانگر این است که هندسهی نوار به صورت کلی تابعی از مسیر و مقتضیات چیدمانی زمین و پلنت است، اما در جزییات میتواند متاثر از عوامل طراحی نیز باشد.
این چهار مورد را میتوان اصلیترین هندسه های نوارهای نقاله قلمداد کرد. هندسه های بیشتری در مرجع مذکور در همان بخش موجود است که علاقه مندان میتوانند ملاحظه نمایند.
امیدواریم که این نوشتار مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرار گیرد.
در بخشهای بعد به معرفی پارامترهای اصلی که طراحان در طراحی نوار با آن دست و پنجه نرم میکنند، همچنین به انواع تسمه های مورد استفاده در نوارها خواهیم پرداخت.
با درود
داوود باستانی
م.ا.تحویلیان
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.