شرکت آسو صنعت زنده رود

اصول و ابزار تولید محتوا

اصول و ابزار تولید محتوا

تاریخ مقاله: 1401/08/02
محتوا پادشاه است : یعنی حکم میکند. حکم اصلی باید در اختیار محتوا باشد ،محتوا باید به گونه ای باشد که در زمانی که شما نیستید او به جای شما جذب مخاطب کند و از محصول شما دفاع کند، در کجا در بازار که دادگاهی است بی رحم از شما و محصول شما دفاع میکند از چه محصولی محصول ارزشمندی که ارزش حرف زدن داشته باشد

اصول و ابزار تولید محتوا

https://hosseintaheri.ir/ آنچه در ذیل می آید گوشه ای از آموخته های من است از جناب اقای حسین طاهری

اصول و ابزار تولید محتوا

عادت هاي روزانه يك مدير چيست :

یادگیری و مطالعه

توسعه کسب وکار

تولید محتوا

بازاریابی

مدیریت-نوار نقاله-آسو صنعت

 محتوای مورد نظر ما، محتوای با ارزش است.

استراتژی های بازار یابی نوین

  • بازاریابی محتوا(Content Marketing)
  • بازاریابی رویداد(Marketing Event) برگذاری رویداد ها از قبیل همایش ها، سمینارها  معرفی ها و..
  • بازاریابی راه‌حل(Solution Marketing). یعنی به‌عنوان تولیدکننده و خدمات‌دهنده در کسب‌وکار، قبل از اینکه محصول یا خدمات خود را بفروشیم، به‌واسطه‌ی آن محصول یا خدمات باید راه‌حلی را بفروشیم که مشکل و مسئله‌ی مشتریان را حل می‌کند و برای آن راه‌حل بازاریابی کنیم.
  • بازاریابی اشتراک(Account Marketing) که امروز اسنپ به‌خوبی از این روش استفاده می‌کند. برای مثال، بعد از اولین سفر یا بعد از سفرهای زیاد، کدی برای دوستانمان می‌دهد تا اولین سفرشان را رایگان انجام دهند و ما هم یک سفر رایگان هدیه بگیریم. این همان بازاریابی اشتراک است که در بیشتر صنایع و خدمات، به خوبی نتیجه می‌دهد؛ ولی به طراحی بسیار دقیقی نیاز دارد.
  • بازاریابی تجربه(Marketing Experience). در این روش، طراحی تجربه‌ی خوب برای مشتری، محور اصلی است و افراد سعی می‌کنند براساس حسی که برای مشتری به وجود می‌آورند، بتوانند جذب بیشتری داشته باشند.
  • دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) ، پرکاربردترین روش است؛ چون رسانه‌ی آن در دسترس و در اختیار همه هست. مثل بیلبورد نیست که در دسترس نباشد و تلویزیون که حتماً باید در موقعیت خاصی دیده شود. دیجیتال مارکتینگ در دو بخش وب و موبایل خلاصه می‌شود. یعنی بستر اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ ما به اجرای استراتژی‌هایمان در این دو مسیر برمی‌گردد.

 دیجیتال مارکتینگ، آسو صنعت زنده رود

محتوا پادشاه است : یعنی حکم میکند. حکم اصلی باید در اختیار محتوا باشد ،محتوا باید به گونه ای باشد که در زمانی که شما نیستید او به جای شما جذب مخاطب کند و از محصول شما دفاع کند، در کجا  در بازار که دادگاهی است بی رحم از شما و محصول شما دفاع میکند از چه محصولی محصول ارزشمندی که ارزش حرف زدن داشته باشد

محتوا حاکم است. محتوا بخشی از بازاریابی است که دقیقاً مثل حاکم حکم می‌کند و رأی می‌دهد که بقیه‌ی استراتژی‌های بازاریابی چطور باید حرکت کنند.

چون امروز عصر مشتریان هوشمند است.

اقتصاد تعاملی چیست: در هر دوره ای از تاریخ یک بخش از اقتصاد حرف اصلی را میزده  و هرکس آن را در اختیار داشته برنده بوده. در ابتدا ثروت در اختیار تولید کننده بوده بعدتر در اختیار سرمایه دار، بعد نوبت به صاحبان تکنولوژی رسیده ، سپس نوبت به کسانی رسیده که مشتری بیشتری داشتند، بعدها برای داشتن مشتری بیشتر نیاز به اطلاعات بوده اما امروز عصر توجه است، آن بیزنسی موفق تر است و سود بیشتری دارد که توجه بیشتری در اختیار دارد و توجه با محتوا ایجاد میشود.

آسو - مدیریت- نقاله

تولید محتوا هزینه دارد اما بازگشت سرمایه آن بسیار بالاست.

چرا به محتوا نیاز داریم؟

  1. مشتری باید ما را بشناسد ، محتوا ایجاد آگاهی میکند، هزینه برند را کاهش میدهد.
  2. مشتری باید به ما اعتماد کند ، محتوا ایجاد اعتماد میکند. هزینه بازاریابی را کاهش میدهد
  3. مشتری باید در جستجو ها مار را سریعتر از بقیه بیابد ، محتوا سئو را بهبود میدهد.
  4. ما به سرنخهایی ار مشتری نیاز داریم ، محتوا به ما سرنخ میدهد
  5. ما به مخاطب ایده آل نیاز داریم ، محتوا بین مخاطبین تمایز ایجاد میکند و مخاطب ایده آل را به سمت ما جذب میکند 
  1. ما نیاز داریم در بازار به دیگران معرفی شویم ، محتوا با به اشتراک در آمادن سفیر و پیام رسان ما برای مخاطبین جدید خواهد بود
  2. ما به مخزن نیاز داریم ، محتوا مخزن ما خواهد بود 

مخزن محتوایی ، محتوا هایی در خصوص : آگاهی از برند و محصولات ، اطلاعات محصولات و راه حل های مناسب ، امنیت انتخاب و خرید ، مشخصات مشتریان قبلی و... که مشتری را به سمت آن هدایت کنیم، تعداد محتوای مناسب مخزن ما شکل میدهد و پر می کند. تیم فروش ما توسط مخزن مکانیزه میشود. یعنی خیال راحت

اعتماد: یعنی قابل پیشبینی بودن.

  1. انعطاف پذیر بودن با سایر استراتژی ها، محتوا به عنوان خمیر اصلی دیگر استراتژی ها است

  

در فرایند فروش ما قیف "جذب مخاطب"  داریم که در بالای قیف  "جذب مخاطب" ،  هدف آگاهی بخشی است ، باید جلب توجه کنیم

جذب مخاطب -مدیریت-آسو صنعت

  • در این مرحله باید مخاطب بفهمد کسی هست که مساله و مشکل او را می فهمد و برای آن راه حل دارد
  • نمایش قدرت تخصص و اعتبار
  • فلسفه وجودی را نمایش میدهیم
  • ایجاد آگاهی از محصول و سازمان
  • نمایش فرصت همکاری باما
  • معرفی راه حل های مسایل مخاطبین
  • پیشنهاد های کم ریسک و بدون ریسک

ما باید با مخاطبین تعامل برقرار کنیم برای تعامل نیاز به گفتگو داریم و برای گفتگو نیاز به متن باید بدانیم چه چیز را به چه کسی و ب�� چه لحنی به چه وسیله ای بگوییم. محتوا ماشین تعامل ما است .

 

آسو -مدیریت -تعامل-نقاله

 Context + Content + Concept

ایده : جلسه با مشتری داریم ، صدا را ضبط کنیم ، تایپ کنیم و مقاله کنیم، این می شود یک محتوا که همه المان های آن مال تو است. (Context, Content, Concept)

 فرمول + راه حل + نگرش + دانش = " فرند "

با داتش و نگرش خود راه حلی برای مشکل مخاطب بیابید و آن را فرموله تحویل دهید

 

هدف  جلب توجه مخاطب ایده آل است، آگاهی دادن است به مخاطب تا او به ما اعتماد کند و جذب ما شود.

حال به چه روش هایی در بالای قیف بازاریابی کنیم:

  1. قلاب و آهنربا :

قلاب چیست ؟ یک محتوای ارزشمند که هیچ جایی نیست(بی همتا) و در آن دانش ، نگرش ، راه حل و فرمول (فرند) ارایه شده و مستقیم به اصلی ترین درد مشتری اشاره دارد که در قالب های مختلف ارایه می گردد ( صوت، تصویر، ویدیو....)

آهنربا چیست ؟ آهنربا ماهیت مشابه قلاب دارد اما برای دسترسی به محتوا اطلاعات تماس مشتری مثل ایمیل و شماره واتس اپ را میگیرد.

  1. , SEO سئو: Search Engine Optimization ، بهینه سازی محتوا برای مشتری ، مشتری ها اغلب شب ها جستجو می کنند. اگر انواع شبکه های اجتماعی را داشته باشیم اما مشتری را نفرستیم در وب سایت و اطلاعاتش را دریافت نکیم گویی هیچ کار نکرده ایم.

  1. تبلیغات همسان : یعنی محصول را در محیطی مرتبط تبلیغ کنم ، مثلا تبلیغ سس در سایت اشپزی یا کنار رستوران ... ، یا تبلیغ مشاور حسابداری در صفحات بورس و ارز وطلا ... مقصد کاملا حرفه ای و مشخص برای تبلیغ.
  2. رسانه های اجتماعی و مجلات : استفاده از بستر فضای مجازی و مجلات مرتبط برای معرفی شغل خود.

 

 

در قسمت میانی قیف باید ایجاد علاقه کنیمآسو صنعت ، قیف جذب

  • یعنی مشتری را برای خرید آماده کنیم
  • خودمان را به عنوان مرجع آن شغل معرفی کنیم ، رساله آن صنعت را شما بنویسد. Context
  • فروش های کوچک و اولیه را ایجاد کنیم ، در گام های کوچک ایجاد می شود.
  • با ارایه محتوا در استوری اینستاگرام یا وضعیت واتس آپ و آنالیز آن متوجه می شوسم چه کسانی به پیام های ما حساس هستند و اینها به ما علاقه مند شده اند.

 

 

روش های بازار یابی در میانه قیف

  • ارایه راه حل های دقیق : خود آموز کار با دستگاه،
  • راهنمای خرید، راهنمای ثبت نام ،
  • معرفی اشتباهات خرید ، اشتباهات اجرا
  • محصول رد نشدنی یا محصول انتظار آفرین
  • ضمانت و گارانتی

 

 

 

 

در قسمت پایینی قیف باید اعتماد و اقدام ایجاد کنیم

  • تبدیل خریداران به مشتری
  • حفظ خریداران
  • برنامه ریزی خریدهای مجدد ( طرح بگذاریم که مشتری های گذشته )

با توجه به ماتریس مقابل همیشه ¾ فضا برای توسعه آمده است

  • حفظ جایگاه رقابتی
  • افزایش میزان هر خرید. 5% خرید مشتری های فعلی را افزایش دهی  17% سود را افزایش میدهد ، هیجان زده و شتابان  به دنبال مشتری جدید نباشیم ، برای مشتری فعلی محصول جدید ایجاد کنیم

 

بازاریابی محتوا : محتوایی تولید کنیم که آن محتوا کاری کند که بازارما را بیابد.

کاری کنیم که قبل از محصول یا خدمات محتوا برای ما بازار یابی کند.

عناصر اصلی بازار یابی محتوا ( مواد لازم)

  • پرسونای مخاطب

شناخت مشتریان در طول سفر

پرسونای مخاطب ترسیم مخاطب ایده آل است ( یک رویاپردازی)

وقتی پرسنای مخاطب ایجاد می کنیم می رسیم به یک باور عمیق ، بعد بر اساس آن مخاطب ایده آل شروع می کنیم به تولید  محصول ارزشمند. هدف این است که برای محصول خود مشتری پیدا نکنی بلکه برای مشتریان خود محصول تولید کنیم.

با چه کسی می خواهم کار کنم ،تمایزم را در اختیار چه کسی قرار دهم ، برای چه کسی می خواهم وقت بگذارم ، محصول ارزشمند می سازم ، یک برش از آن را ارایه میدهم کسانی که امتحان کردند و دوست داشتند برای آنها مسیر خرید را هم آسان می کنیم تا مشتری که به این مرحله رسید (پایین قیف ) با کمترین انرژی خرید را انجام دهد. هم انرژی که صرف میکند و هم انرژی که از ما میگیرد.

 

 

 

 

فعلا فقط به آیتم جمع آوری اطلاعات می پردازیم:

پرسونای مخاطب ترسیم مخاطب ایده آل است < مشتری بالقوه >

محتوایی که تولید خواهیم کرد برای این مخاطب ایده آل است. پرچم را بالا ببریم.

بین 3 تا 5 پرسونا تعریف می کنیم.

ترسیم مشتری فرضی

شاید یک سری چیزها از نظر شما بسیار بدیهی باشد اما بدانید همین ها برای خیلی از افراد سوال است.

محتوا قرار است به جای آدم ، بيلبورد ، نمايشگاه ، تبليغات تلويزيوني و... براي شما بازاريابي كند. نرخ بازگشت آن 150 است.

فقر محتوا در بازار بيداد مي كند و محتواي خوب شما را ثروتمند مي كند.

با مشتريان خود جلسه بگذاريد صحبت هايش را بشنويد  حتي ضبط كنيد و بعد تحليل كنيد. چيزهايي كه از گفتگو با مشتري به دست مي اوري از هر مشاوره اي در كسب و كار بهتر است

 

اطلاعات مورد نياز براي پرسناي مخاطب

پرسش هايي كه در ذيل آمده است مي تواند كمك كند شما مخاطب ايده آل خود را بهتر بشناسيد

  1. فاکتورهای مهم یا دموگرافیک

جنسیت مخاطبان
بازه سنی مخاطب
میزان درآمد
سطح تحصیلات
محل زندگی مخاطبان
فرهنگ اجتماعی منطقه
وضعیت خانوادگی

  1. اطلاعات شغلی (رویای شغلي)

نوع شغل( برای مثال اکثریت گروه مخاطب شغل دولتی دارند یا در شرکتهای خصوصی کار می کنند؟

آیا خودشان صاحب کسب و کاری هستند؟)
چه میزان سابقه ی کاری  دارند؟
سمت و رده شغلی شان چيست ؟ برای مثال مدیر، معاون، کارشناس ارشد، کارشناس، تکنسین و ...
با توجه به شغلشان چه مهارتهایی دارند؟
از وضعیت شغلی خود راضی هستند؟
جایگاه اجتماعی شغلشان چيست؟

 

  1. دوست داريد ارزشهای پایه مخاطب ايده آل شما چگونه باشد؟

ارزشهای رفتاری و اخلاقی آنها چیست؟
دریک جمله خود را چگونه معرفی می کنند؟
به چه چیزهایی در زندگی افتخار می کنند؟
چه چیزهایی به آنها انرژی و انگیزه می دهد؟

 

  1. اهداف و آرزو هاي مخاطب ايده آل شما چه باشد؟

چه هدفی را دنبال می کنند؟
برای چه کاری بیشتر از بقیه کارها تلاش می کند؟
چه آرزوها و رویاهایی در سر دارند؟
از چه افرادی الگو می گیرند؟
از زندگی چه می خواهند؟
چه جایگاه اجتماعی می خواهند داشته باشند؟

 

  1. مشكلات و نيازهاي آنها چيست؟

مانع و چالش در راه رسیدن به هدف چیست؟
چه مشکل یا سوالی دارند که برای حل آن به سمت شما می آیند؟
چه نیازهایی دارند که خدمات یا محصولات شما آنها را برطرف می کنند؟
نقاط درد و مشغله زندگیشان چیست؟
مهمترين سوال : از چه چیزی می ترسند که اگر از خدمات شما استفاده کنند،ترس آنها از بین می رود؟
نیاز واقعی آنها چیست ، حتی اگر به زبان نیاورند؟
از چه چیزی بیش از هر چیز دیگر متنفرند؟

 

  1. سبك زندگي مخاطب ايده آل شما چگونه است ؟

چه لایف استایلی دارند؟
یک روز معمولی خود را چگونه سپری می کنند؟
چه ترجیحاتی دارند؟ کار، خانواده، دوستان؟
سرگرمی و تفریح شان چیست؟
هزینه زندگی آنها حدودا چقدر است؟

هم اکنون برای چه چیزی راحت پول میدهند؟

سحرخیزاند یا شب زنده دار؟
غذای اصیل یا فست فود؟
عادتهای خرج کردن پول، درآمد و شیوه پرداخت پول (آنلاین، نقدی)

 

  1. به نظر شما منابع كسب اطلاعات آنها چيست ؟

آیا اهل مطالعه کتاب و مجلات هستند؟
زمینه مورد علاقه او برای مطالعه چیست؟
از مجلات معتبر یا وب سایتهای زرد؟
ايا اهل مشاوره هستند؟
هزینه های موفقیت و شکست را چگونه اندازه گیری می کنند؟
اطلاعات منابع و تامین کنندگان خرید (B to B)
افراد تاثیرگذار روي آنها چه كساني هستند؟

 

  1. رفتارهاي آنلاين و حضور ديجيتالي مخاطب ايده آل شما چه گونه است؟

در گوگل بدنبال چه چیزی می گردند و چه کلیدواژه هایی را جستجو می کنند؟
برای حل مشکلات به چه سایتهایی سر می زنند؟
چه میزان و با چه ابزاری به اینترنت دسترسی دارند؟
آیا محدودیتی در حجم و سرعت اینترنت دارند؟
چه میزان با اینترنت و تکتولوژی آشنا هستند؟
در روز چند ساعت در اینترنت سپری می کنند؟
چقدر در شبکه های اجتماعی فعال هستند؟
ایمیل دارند؟ اگر بله آیا ایمیل خود را چک می کنند؟
آیا به صورت اینترنتی خرید می کنند؟

 

  1. رابطه مشتری با شما یا محصولتان

چرا به محصولات شما نیاز دارد؟
آیا نسبت به کسب و کار شما یا محصولاتتان انتقادی دارند؟
آیا قبل از محصول شما از محصول دیگری استفاده کرده است؟
قبلا از چه برند دیگری خرید داشته است؟
چرا شما را به رقبایتان ترجیح داده است؟
آیا رابطه شما و مخاطبان عمق دارد؟
چه چیزی او را از خرید منصرف می کند؟
سقف پرداختی او چقدر است؟
چه چیزی باعث می شود از خرید دوم منصرف شود؟
سوال طلايي چرا باید از شما خرید کنند؟

محتواي استراتژيك يعني توليد محتوا بر اساس مخاطب ايده آل و در نهايت هدايت او به سمت محصول ارزشمن شما

  • هركاري را همينطوري انجام دهيم يعني استراتژي نداريم

با خردمند ساز داد و ستد               که قوی‌تر شود خرد ز خرد

 

خلق سرمايه و دارايي

 

توليد محتواي ارزشمند

 

يكي از هدف ها از خلق پرسونا پيدا كردن رفتار مصرف كننده است.

  • ما دوگونه بازار داريم

بازار B to C فروش به  مصرف كننده نهايي ( اشخاص)

بازار B to B فروش به  شركت ها


  • رفتار مصرف كننده در B2C

خرید بر اساس دل (دلش ميخواهد)
بر اساس تصمیمهای فردی
خریدهای احساسی تا منطقی (نورو ماركتينگ )
خرید بر اساس نیازها و تمایلات شخصی
خرید هیجانی
به کسی پاسخگو نیستند

  • رفتار مصرف كننده در B2B

خرید بر اساس منطق و كمي احساس

بر اساس تصمیمهای جمعي
خرید  با توجه به نقاط ضعف و قدرت و راه حل هاي آنها

خرید بر اساس محتواي لرزش محور و آموزشي
خریدطولاني و بدون شتابزدگي

قبل از خريد دنبال درك ارزش و اعتبار هستند


در B2B  اموزش را با سرگرمي تركيب كنيم

با  توليد محتوا كمك مي كنيم مشتري خودش نيازش را بيان كند

 

پرسنا در بازاريابي چه كمكي به ما ميكند :

طراحي محصول ، كدام محصول؟ محصول ارزشمندي كه ارزش حرف زدن داشته باشد

انتخاب كانال مناسب توزيع محصول

در تعيين قيمت  بسيار كمك كننده است

در ايجاد انگيزه و اشتياق  براي مخاطبين و تيم خودمان

درتوليد محتوا

شناسايي كردن ترند ها و موج هاي رسانه اي

بخش بندي مخاطبان

طراحي تخفيف ها

ارايه يك پيشنهاد متقاعد كننده

(آفر يك پيشنهاد است كه به مخاطب مي گويد كار كردن با ما به صرفه است ، مي ارزد)

 

قالب هاي ارايه محتوا

متن:
مقاله، E-book و دستورالعملها و راهنماها،کتاب، FAQ (سوالات پر تكرار يا متدوال)
تصویر:
اینفوگرافیک، اسلاید، عکس، عکس نوشته
ویدئو:
مصاحبه، تک گویی، گزارش مستند، وبینار، ویدئو آرشیوی
صوت:
پادکست، صوت دانلودی، صوت در موبایل و ...
آدم:

ارائه و سخنرانی، جلسات مذاکره، جلسات فروش

فایل PDF ذیل جهت استفاده شما عزیزان از محتوای ارزشمند فوق

اصول و ابزار تولید محتوا

دیدگاه های کاربران

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.


فرم ارسال دیدگاه شما برای اصول و ابزار تولید محتوا
(به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد.)
captcha