شرکت آسو صنعت زنده رود

پنج گام برای طراحی پلن مدیریت

پنج گام برای طراحی پلن مدیریت

تاریخ مقاله: 1401/09/01
در لحظات سخت و بحرانی، داشتن دیدی فراتر از انتظاراتمان کاری سخت و طاقتفرسا است. احتمالاً، شما به‌عنوان یک مدیر خواهان آن هستید که در شرایط بحرانی کارکنانتان را امن نگه‌داشته و از آنها پشتیبانی کنید، بهرهوری سازمانتان را مدیریت کرده و از درآمد فعلی خود محافظت کرده و یا آن را افزایش دهید. معمولاً در شرایط بحرانی، فرصتی برای مدیریت بهتر به وجود می‌آید. شما به‌عنوان یک رهبر تجاری باید از این فرصت به‌منظور دستیابی به برنامهها و اهداف مدنظرتان استفاده کنید. به همین منظور، ضروری است از پلن مدیریتی مناسب بیزینس خود برای کنترل شرایط و دستیابی به اهدافتان استفاده کنید.

چگونه از پلن مدیریتی مناسب تجارت خود استفاده کنیم؟

پنج گام برای طراحی پلن مدریت

برای اینکه بتوانید برنامه مدیریتی مناسب کسب‌‎وکارتان را راه‌‎اندازی کنید، به یک سیستم کارآمد نیازمند هستید. پایبندی به سیستم کارآمد در شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌‎بینی امری ضروری و اساسی است. از جمله سیستم‌‎هایی که قابلیت تحمل شرایط سخت را دارند، می‎‌توان به بدن انسان اشاره کرد. بدن انسان که از سیستم‎‌های بهم پیوسته تشکیل شده است، در شرایط بحرانی مقاومت بالایی از خود نشان می‌‎دهد. زمانی که بدن انسان با بیماری سختی مواجه می‎‌شود، سریعاً گلبول‎‌های سفید وارد عمل شده و سعی در محافظت از سیستم هوشمند بدن انسان دارند.

این مسئله برای تجارت‎‌ها و کسب‎‌وکارها نیز حائز اهمیت است. هنگامی که تجارتی، خود را به‌عنوان شبکه‎‌ای از سیستم‎‌های بهم‌پیوسته نشان می‎‌دهد،  قابلیت این را دارد که سریعاً به اتفاقات مثبت و منفی واکنش نشان ‎دهد. به همین منظور، برنامه‎‌های مدیریتی مناسب کسب‎‌وکارها می‎‌توانند در شرایط بحرانی و سخت به افزایش واکنش‎‌های مناسب شرایط بحرانی کمک کنند.

پس ما تصمیم گرفتیم، شمارا در ادامه با پنج مرحله برای مدیریت بهتر کسب‌و کارها آشنا کنیم. شما می‌توانید از این پنج مرحله در شرایط چالش‌زا و بحرانی برای مدیریت بهتر کسب‌کارتان بهره ببرید. و با استفاده از این مراحل شرکت و سازمانی را که مدیریت آن را بر عهده دارید، برای بحران‌ها و چالش‌های آتی قوی‌تر کنید. پنج مرحله پلن مدیریتی شرایط بحرانی شامل موارد زیر است:

مرحله اول: وضعیت فعلی سازمان خود را ارزیابی کنید.

برای ارزیابی وضعیت فعلی کسب‌وکارتان، باید روز مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید. هنگامی‌که شما روز مشخصی را به این کار اختصاص می‌دهید، می‌توانید بهتر شرایط سازمان خود را درگذشته و حال بررسی کنید. این‌گونه می‌توانید با وضوح بیشتری درباره برنامه‌های آتی سازمانتان تصمیم‌گیری کنید. این ارزیابی مخصوصاً در شرایط بحرانی منجر به داشتن چشم‌اندازی منطقی و مناسب برای مدیریت بهتر برنامه‌های سازمانی می‌شود.

 شما از طریق پرسیدن سؤالاتی از خود می‌توانید ارزیابی کسب‌و‌کارتان را بهتر انجام دهید. اما به یاد داشته باشید، با دیدی خارج از شرکت و سازمانتان همه موارد اتفاق افتاده را بررسی کنید. ازجمله این سؤالات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • صورت‌حساب‌های مالی خود را به‌دقت بررسی کنید. شما از طریق بررسی صورت‌حساب‌های مالی سازمانتان می‌توانید دقیق‌تر وضعیت مالی سازمانتان را قبل و بعد از شرایط بحرانی بررسی کنید. این بررسی به شما برای مدیریت بهتر شرایط مالی سازمان و یا کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند. 
  • قابلیت‌هایی که محصول یا خدمات شما ارائه می‌دهند، به‌دقت بررسی کنید. شما از طریق ارائه خدمات سازمانتان می‌توانید نقاط قوت و ضعف هر محصول یا خدمتی را متوجه شوید. و این‌گونه تصمیماتی درباره افزایش یا کاهش تولیدات، میزان تولیدات، خدمات یا محصولاتی که موردنیاز بازارهای فروش هستند بگیرید. 
  • کارکنان و کارمندان سازمانتان را به‌دقت تحت نظر داشته و آنها را بررسی کنید. شما از طریق بررسی نحوه کارکرد کارکنان خود می‌توانید به این مسئله کهکدام یک از آنها موردنیاز سازمان هستند و کارایی زیادی برای سازمان دارند؟ پی ببرید. همچنین، سؤالاتی مانند کدام‌یک از کارکنان در شرایط سخت و بحرانی می‌تواند به بهبود موقعیت سازمان یا بیزینس شما کمک کنند؟ نیز به شما برای خلق پلن مدیریتی بهتر یاری می‌رساند.
  • گروه بعدی که باید آنها را ارزیابی کرد، گروه مشتریان و خریداران هستند. شما از طریق پرسیدن سؤالاتی همچون مشتریان در پی چه خدمت یا محصولی هستند؟ کدام گروه از مشتریان به افزایش فروش شما کمک می‌کنند؟ علت افزایش یا کاهش فروش شما چیست؟ میتوانید وضعیت و شرایط موجود خود را بهتر ارزیابی کنید.

 

مرحله دوم: نیازهای کارکنان و افراد خود را بشناسید.

درواقع، شما به‌عنوان یک مدیر هر روز از کارمندان خود می‌خواهید به‌اندازه شما از تجارت و کسب‌ وکارتان مراقبت کنند. به همین خاطر، کارمندان و کارکنان وظیفه‌شناس و مراقب می‌توانند به بهبود وضعیت سازمان شما کمک زیادی کنند. در مواقع  بحرانی و چالش‌زا تأثیرگذاری این مراقبت بیشتر قابل‌لمس و مشاهده است. شما می‌توانید از طریق پاسخگویی به سؤالات نیازهای کارکنانتان را شناسایی کرده و سریع‌تر از شرایط بحرانی عبور کنید. ازجمله این سؤالات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

از خود بپرسید: “چگونه می‌توانم کارکنانم را از شرایط بحرانی و چالش‌زا عبور دهم؟”

سپس به کارکنانتان مسیری هموار برای عبور از نگرانی‌ها، ترس‌ها، و چالش‌هایشان نشان دهید. یا می‌توانید از طریق پرسیدن سؤالاتی مستقیم از کارکنانتان به نیازهای آنها پی ببرید. به‌عنوان مثال، از آنها بپرسید:  “چگونه می‌توانم از شما حمایت کنم؟” 

در ضمن، به یاد داشته باشید کارکنان شما واکنش‌های متفاوتی براساس شخصیت و کاراکتر خود در شرایط بحرانی نشان می‌دهند. شما به‌عنوان یک مدیر می‌توانید از طریق اجرای پلن مدیریتی مناسب کسب‌وکارتان به آنها برای کنترل بهتر خود و مدیریت واکنش‌هایشان کمک کنید.

  • من به‌عنوان یک مدیر چگونه می‌توانم با گروه خود ارتباط برقرار کنم؟ این ارتباطات باید به چه صورتی (ایمیل، اسکایپ، مکالمه حضوری، حضور در جلسات گروهی و…) باشند؟ و ارتباطات با کارکنان باید هرچند وقت یک‌بار اتفاق بیفتند؟
  • تیم و سازمان شما به چه نوع پیام‌هایی نیاز دارد؟ شما می‌توانید از دستورالعمل‌های خاص، چشم‌اندازهای شخصی، تصمیمات و برنامه‌هایتان برای ارسال پیام‌های مناسب و هدفمند به کارکنانتان بهره ببرید. و متناسب با این پیام‌هاپلن مدیریتی تجاریتان را خلق کنید.
  • شما به‌عنوان یک مدیر باید چه چیزهایی از کارکنانتان بدانید؟ و چگونه می‌توانید از این اطلاعات برای خلق برنامه‌های تجاری سودمند و کاربردی بهره ببرید؟
  • آسو صنعت زنده رود آماده ارایه خدمات مهندسی 

مرحله سوم: نیازهای خریداران و مشتریان خود را کشف کنید.

مدیریت و رهبری یک سازمان تجاری نیازمند استفاده از استراتژی‎‌های کاربردی و کارآمد است. شما به‌عنوان فردی که مسئولیت مدیریت و رهبری سازمانی را برعهده گرفته است، باید بتوانید از استراتژی‎‌های مناسب در شرایط بحرانی و استرس‌‎زا بهره ببرید. از استراتژی‎‌های مناسب می‎‌توان به ارتباط صادقانه با مشتریان و خریداران، ایجاد حس اطمینان، ثبات و وحدت در آنها اشاره کرد. خلق این احساسات مخصوصاً در شرایط سخت و طاقت‌‎فرسایی همچون بحران‎‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

باتوجه به نوع بحران، نیازها و احتیاجات مشتریان نیز تغییر پیدا می‎‌کند. شما به‌عنوان مدیری موفق باید بتوانید نیازهای آنها را در شرایط بحرانی شناسایی کرده و متناسب با آن نیازها محصول یا خدمت خود را وارد بازارهای فروش کنید و پلن مدیریتی فروش مناسب برای خود بچینید. شما می‌‎توانید از سؤالات زیر برای بررسی نیازهای مشتریان و ارزیابی خدمات ارائه شده توسط رقبایتان بهره ببرید. به یاد داشته باشید، صادقانه به سؤالات پاسخ دهید. اینگونه، در زمان سریع‎‌تری به نتایج بهتر می‎‌رسید. از جمله این سؤالات می‎‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • چه چیزی درباره نیازها و احتیاجات مشتریان قدیمی شما تغییر کرده است؟
  • آیا محصول یا خدمتی که ارائه می‎‌دهید، تغییراتی داشته است؟ به‌عنوان مثال آیا در مواد اولیه محصول قدیمی تغییراتی ایجاد شده‎ و این مسئله باعث افزایش یا کاهش فروش شما شده است؟
  • تغییرات ایجاد شده در محصول و خدمت شما موقتی است؟ اگر این‌طور است، تا کی این تغییرات را اعمال خواهید کرد؟
  • علت ایجاد این تغییرات چه بوده است؟ تغییر قیمت مواد اولیه؟ بازار رقبا؟ نیازهای مشتریان؟
  • بازارهای هدف شما چه بازارهایی هستند؟ آیا گروه دیگری از مشتریان جز مشتریان هدفتان هستند؟ آیا می‎‌توانید سریعاً محصولات خود را روانه بازارهای دیگر کنید؟

هنگامی که به سؤالات فوق پاسخ دادید، می‎‌توانید ارزیابی درست و مناسبی از وضعیت محصولات و خدمات خود در شرایط عادی و بحرانی داشته باشید. اینگونه می‎‌توانید از کاستی‎‌ها، تردیدها، ترس‌‎ها، و نگرانی‎‌های خود فراتر رفته و ارتباطی بهتر با مشتریانتان ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید، از دید مشتریانتان هم به تغییرات ارائه شده در محصولات و خدماتتان نگاه کنید. اینگونه شما می‎‌توانید پلن مدیریتی بهتری را برای تولید کالا یا خدمت و فروش آنها برنامه‎‌ریزی کنید.

 در ضمن، اگر امکان ایجاد ارتباط مستقیم با گروه گسترده‌‎ای از مشتریانتان وجود دارد، حتماً سعی کنید به صورت مستقیم با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها اطلاعاتی در زمینه نیازها، نظراتشان درباره خدمت و محصولات، پیشنهادات و انتقادات کسب کنید.

شما، می‌‎توانید از سؤالات زیر برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید و قدیم‎تان استفاده کنید:

  • نحوه برقراری ارتباط با مشتریان به چه صورت است؟ این ارتباطات هرچند وقت یک‎بار رخ می‎‌دهند؟
  • چه پیامی باید به مشتریان ارسال شود؟ و نحوه ارسال این پیام چگونه است؟
  • از چه رسانه‎‌ها یا سیستم‌‎عامل‎‌هایی (اینستاگرام، تلگرام، وب سایت، پینترست و..) برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‎‌شود؟ و پیام قابل ارسال باید چگونه به دست مشتریان برسد؟
  • مشتریان باید چه چیزهایی راجع به کسب‎‌وکار و بیزینس شما بدانند؟ آیا شما شعارها و اهداف سازمان و بیزینستان را با آنها به اشتراک می‎‌گذارید؟

شما می‌‎توانید از سؤالات فوق برای ایجاد ارتباطات عمیق و تأثیرگذار با مشتریان خود بهره ببرید.

فراموش نکنید، مشتریان شما کلیدهای اصلی رونق یا افول کسب‎‌وکارتان مخصوصاً در شرایط بحرانی و سختی همچون همه‎‌گیری کووید 19 یا مشکلات حاصل از ضعف اینتر نت و فیلترینگ هستند ، امروزه همه افراد جامعه نگران و دلواپس هستند و یک نوع عدم اطمینان به آینده در زندگی و کسب وکار آنها وجود دارد، . پس سعی کنید ارتباطات خود را با آنها عمیق‌‎تر کنید، و به آنها پیام نظر و احساس شما برایمان مهم است، را برسانید.

اینگونه، اعتماد آنها به شما افزایش پیدا می‎‌کند، که این مسئله منجر به ایجاد نتایج مثبتی همچون ارتباط مثبت و موثر ، کاهش نگرانی ، فروش زیاد، افزایش رضایت آنها از خدمت و محصول و غیره می‎‌شود.

آسو صنعت سعی بر این دارد نگرانی مشترایان خود را به حداقل ممکن برساند و نتیجه آن رضایت مشتریان است.

مرحله چهارم:شرایط ایده‌‎آلی برای بیزینس خود پس از بحرا‎‎ن‎‌ها و چالش‎‌ها تصور کنید.

در حال حاضر، بسیاری از کسب‎‌و‎کارهای کوچک و بزرگ به واسطه همه‎‌گیری ویروس کرونا ، شرایط تحریمی ، مشکلات اینترنت و...  در شرایط بحرانی هستند و بیزینس‎‌های زیادی با وضعیت سخت و استرس‌‎آوری همچون کاهش نیروی کار، کاهش درآمد و غیره مواجه هستند. اما، در این شرایط برخی از تجارت‎‌ها میزان فروش خود را افزایش داده‌‎اند، این در حالی است که گروه‎‌های بزرگ دچار ورشکستگی و یا تعدیل نیرو شده‌‎اند. شاید بتوان تفاوت این دو گروه را در پلن مدیریتی اجرا شده، توسط آنها دانست.

نحوه مدیریت شرایط بحرانی سازمان‎‌ها

در واقع می‎‌توان بحران‎ها را نقاط عطفی در تجارت‎‌ها دانست. نقاط عطفی که می‎‌توان آنها را به یک فرصت تبدیل کرد. فرصتی که بتوان از آن برای افزایش فروش، بهبود وضعیت تجاری، و گسترش تجارت استفاده کرد. شما به‌عنوان یک مدیر و رهبر در سازمانی کوچک و یا بزرگ می‎‌توانید از این شرایط به نفع سازمان خود استفاده کنید. اینکه شرایط خود را به دقت شناسایی کرده و بدانید کجای کار هستید، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

شما به‌عنوان یک مدیر، برای اینکه بتوانید برنامه مدیریتی مناسبتان را ایجاد کنید باید چشم‌‎اندازی برای آینده تجارتتان داشته باشید. باید گفت دستیابی به اهدافتان بدون داشتن این افق ایده‌‎آل میسر نیست.

شما باید چشم‌‎اندازی برای تجارت خود در نظر داشته باشید و سپس متناسب با آن پیش بروید. برنامه‌‎ریزی‎‌های تجاری سه ماهه، شش ماهه، و یک ساله شما باید متناسب با این چشم‌‎انداز باشند. پیشنهاد می‌‎شود، تاریخی مشخص را برای خود در نظر بگیرید و سپس متناسب با آن تاریخ پیش بروید.

نمونه‎‌ای از مدیریت شرایط بحرانی به همراه چشم‌‎انداز آینده

 به‌عنوان نمونه می‌‎توان گفت، اگر چشم‌‎انداز آتی شرکت شما در دو سال آینده افزایش فروش‎تان به 100 میلیون تومان است، پس باید متناسب با این هدفتان برای خود پلن مدیریتی بچینید.‎ تاریخ معینی همچون 1 فروردین دو سال آتی را برای خود مشخص کنید. سپس، متناسب با این تاریخ برای افزایش فروش‎تان برنامه‎‌ریزی کنید. اگر فروش فعلی شما 10 میلیون باشد، شما باید این مبلغ را 9 برابر کنید. به همین خاطر، باید از افراد باتجربه �� حرفه‎‌ای، برنامه‎‌ریزی‎‌های قانونمند و منطقی و غیره برای دستیابی به هدفتان بهره ببرید.

به یاد داشته باشید، بدون وجود چشم‎‌انداز مناسب (در مثال فوق 100 میلیون افزایش فروش کالا یا خدمت) کسب‎‌وکارتان شما هیچگونه نقشه راهی برای مسیرتان نخواهید داشت و این مسئله می‎‌تواند منجر به گمراهی شما شود. پس حتماً برنامه کاربردی در راستای اهداف تجاریتان برای خود بچینید. سپس شما متناسب با چشم‎‌اندازهایتان در نحوه استخدام کارکنانتان، همکاری با شرکت‎‌های مختلف و غیره تصمیم‌‎گیری کنید.

فراموش نکنید، تجسم وضعیت ایده‌‎آل شغلی شما می‎‌تواند نتایج مثبتی بر کسب‌‎و‎کارتان داشته باشد.

در ضمن،  این مسئله در شرایط بحرانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مرحله پنجم: برای آینده کوتاه‌‎مدت خود استراتژی داشته باشید.

بحران در تجارت‎ و کسب‎‌وکار می‎‌تواند به افزایش احساسات منفی همچون عدم‎‌اطمینان، شک و … منجر شود. البته علاوه‌بر این، تصمیماتی همچون تعدیل نیرو، ورشکستی و غیره هم می‎‌توانند به تقویت احساسات منفی کمک کنند.  شما به‌عنوان یک مدیر از طریق خلق استراتژی‎ و  پلن مدیریتی کوتاه‎‌مدت می‎‌توانید این شرایط نامطلوب را تا حدی کنترل کنید. برای این کار حتما افق‎‎‌دید بلندمدتی برای بیزینس‎تان (مورد چهار) تصور کنید و متناسب با آن تصمیمات کوتاه‎‌مدت بگیرید باید اهداف  مورد نظر و متانسب با چشم انداز تعریف کرده باشید . شما از طریق شناسایی موانع می‎‌توانید به نتایج مثبت حتی در شرایط بحرانی دست پیدا کنید. در این شرایط از طریق ارزیابی نتایج برنامه‎‌های کوتاه‎‌مدتتان می‌‎توانید تصمیمات بهتر و مناسب‎‌تری برای بیزینس‎تان اتخاذ کنید.

از آن‌جایی که برنامه کوتاه‎‌مدت شما باید کاربردی و مناسب کسب‎‌وکارتان باشد، نمی‌‎توانید صرفاً آنها را پایه‎‌ر‌یزی کرده و متناسب با آنها پیش روید. بلکه باید معیارهایی برای خود در نظر گرفته و براساس آنها برنامه‌‎ریزی کنید.

در این مرحله، محرک‎‌های خارجی می‎‌توانند به شما برای خلق برنامه‎‌های مدیریتی مناسب کمک کنند. یکی از این محرک‎‌های خارجی در نظر داشتن تاریخی معین برای ارزیابی عملکردهای سازمانی است. محرک‎‌های دیگر میزان فروش، نحوه واکنش‌‎دهی مشتریان به محصولات و خدمات و… هستند. فراموش نکنید، اقدامات شما باید در راستای اهداف تجاری‎تان باشند.

نتیجه‌گیری چگونه در پنج مرحله پلن مدیریتی آماده کنیم؟

به یاد داشته باشید، شما به‌عنوان یک رهبر و مدیر نقش بزرگی در ارتقاء عملکردهای سازمان تجاری برعهده دارید. اینکه بدانید در شرایط مختلف متناسب با منابع، فرصت‎‌ها و اهدافتان چگونه عکس‌‎العمل نشان دهید، باعث تفاوت نحوه مدیریت شما با رقبایتان می‎‌شود. شما، باید از قابلیت‌‎ها و توانایی‎‌های خود مطلع باشید و متناسب با آنها برنامه‎‌هایی برای آینده سازمانتان بچینید.

دانش شما درباره استراتژی‎‌های مختلف می‎‌تواند به خلق پلن مدیریتی مناسب سازمان شما کمک کند. فراموش نکنید، شما توانایی این را دارید که از شرایط بحرانی فرصت‎‌های بزرگی برای سازمان و تجارتتان ایجاد کنید.

 امیدواریم، پنج مرحله فوق به شما دید گسترده‌‎ای درباره نحوه عملکرد درست در شرایط استرس‎‌زا و بحرانی داده باشد.

آنچه در بالا آمد برگرفته از سایت حسین طاهری بود

دیدگاه های کاربران

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.


فرم ارسال دیدگاه شما برای پنج گام برای طراحی پلن مدیریت
(به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد.)
captcha